--->English translation at bottom<---


Hacker Art News - 0
-----------------------------------
un'idea di Tommaso Tozzi
ideated by Tommaso Tozzi


- Presentazione
- Presentation

- Buon anniversario Hacker Art BBS: 1990/2000
- Happy anniversary Hacker Art BBS: 1990/2000

- Buon anniversario Netstrike: 1995/2000
- Happy anniversary Netstrike: 1995/2000




Sei stato iscritto ad Hacker Art News.
Se ricevi piu' di una copia di questo messaggio o se vuoi essere cancellato
dalla mailing list scrivi a
hackerart@ecn.org
Se non parli la lingua italiana segnalalo che riceverai solo messaggi in
lingua inglese.


Hacker Art News - presentazione
--------------------------------------------------------
a cura di Tommaso Tozzi



Hacker Art News e' un bollettino di informazioni on-line su riflessioni,
eventi, pratiche e problematiche dei movimenti antagonisti e controculturali
che all'interno di questo luogo vengono definite arte, ma che in luoghi o in
tempi differenti possono non ottenere una medesima connotazione.
Hacker Art News non ha un'uscita regolare, potra' assumere le forme piu'
svariate, essere ospitata all'interno di altri progetti o scomparire per
riapparire in seguito sotto nuove vesti. Hacker Art News seguira' i ritmi
della mia vita mutualmente con gli incroci, le collaborazioni, le
contaminazioni, gli ostacoli e le deviazioni di percorso che chiunque potra'
aprire.
Se volete proporre dei testi (non immagini, suoni o altro) da far circolare
attraverso Hacker Art News scrivete a:
hackerart@ecn.org
con Soggetto:
"testo da pubblicare"
Hacker Art News viene spedito in Italia e all'estero. Quindi, coloro che
desiderano che il loro contributo sia spedito all'estero devono fornirne la
traduzione in lingua inglese.


Buon anniversario Hacker Art BBS: 1990/2000
-------------------------------------------------------------------

Hacker Art News nasce in occasione del decimo compleanno di Hacker Art BBS.
Aperta al pubblico il 1 dicembre 1990, Hacker Art BBS, da me ideata e
realizzata, e' stata la prima bbs (banca dati telematica) italiana a
proporsi come opera d'arte (vedi "Arte emergente: giochi di bit, via cavo",
di F. Storai, La Nazione, cronaca di Firenze, 23-12-1990).
Oltre agli innumerevoli precedenti esperimenti di utilizzo della rete per
trasferire immagini o musica (vedi, ad esempio, le performance realizzate
dal musicista fiorentino P. Grossi negli anni ''70) e con un certo anticipo
sulla "net art", in Italia, a differenza di quanto alcuni vanno ambiguamente
teorizzando, l'arte in rete esisteva, e veniva autodichiarata, con un suo
luogo comunitario almeno dal 1990.
Il termine Hacker Art lo teorizzai nel libretto "Happening interattivi
sottosoglia", Firenze, agosto, 1989. Sempre nel 1989 propongo l'ipotesi di
un virus "Rebel!" che non abbia scopi distruttivi, ma che faccia apparire
sul monitor degli utenti la scritta subliminale "Ribellati!". Il codice del
virus (pubblicato nell'antologia "Opposizioni '80", a cura di T. Tozzi, Amen
Edizioni, 1991) viene realizzato da un mio amico, senza che venga mai
diffuso in giro. In un successivo numero della rivista Decoder ("Identita' e
anonimazione - dagli scrittori di graffiti alle tag digitali", Decoder, pag.
726-729, n. 9, 1993) propongo invece l'ipotesi di un'editoria digitale che
abbia una distribuzione tramite virus "benigni" (virus che prima di
replicarsi sul computer dell'utente ne chiedano il permesso).
Tra il 1989 e il 1990 realizzo alcune azioni nelle reti telematiche tra cui
la proposta di una e-mail in cui chiedevo una raccolta di "firme contro le
speculazioni". La e-mail che allora spedi' nel network telematico Fidonet,
all'interno del newsgroup "Politica" fu dopo pochi giorni censurata dal
moderatore di tale area di conferenza, con una conseguente polemica on-line
(una selezione di e-mail con discussioni avute nella rete furono da me
proposte come opera d'arte e pubblicate nel 1992 in "Conferenze Telematiche
Interattive", catalogo della mia mostra personale alla galleria d'arte Paolo
Vitolo a Roma).
Nel giugno 1990 annuncio la volonta' di realizzare Hacker Art BBS durante la
mia mostra personale "Subliminal Hacker Processing" alla galleria Vivita di
Firenze, dove tra le altre cose espongo un'installazione interattiva con un
computer che tra le altre cose fornisce notizie sugli eventi che si svolgono
nei centri sociali in Toscana durante la stagione (la lista fu realizzata da
Omada) e un floppy-book dal titolo "Philosophy Disk" che conteneva il mio
testo "Happening interattivi sottosoglia" in formato digitale e che era in
distribuzione all'entrata della mostra. Nel manifesto della mostra tra le
citazioni del suddetto libretto veniva riportata la frase "...bisogna fare
arte come la fanno gli hackers...".
Nel 1991 Hacker Art BBS viene esposta all'interno della mostra collettiva
"Anni 90" organizzata da R. Barilli alla Galleria d'Arte Moderna di Bologna.
Dal 1991 viene ospitata all'interno di Hacker Art BBS la prima mailing list
"Cyberpunk" italiana, di cui sono uno dei promotori. Nel 1992 H.A.B. viene
esposta all'interno della mia mostra personale alla Galleria Paolo Vitolo di
Roma. Sempre nel 1992 H.A.B. viene presentata, insieme ad altre forme
comunitarie on-line antagoniste, all'interno del mio articolo "Comunita'
Virtuali-Opposizioni Reali" sulla rivista Flash Art, pag. 163-165, n. 167,
aprile-maggio, 1992. Nel 1993 H.A.B. e' uno dei quattro nodi italiani (con
Decoder BBS, Senza Confine BBS e Bits Against Empire) a far partire
"Cybernet" la prima rete telematica cyberpunk italiana. Nel 1994 H.A.B.
ospita una decina di network nazionali ed internazionali (ECN, Cybernet,
Peacelink, Fidonet, ecc.) e si scinde in due BBS: Virtual Town TV e Virtual
Town Mail, che vengono autogestite insieme al gruppo Strano Network
(http://strano.net). Fin dalla fine del 1994 Virtual Town TV permette ai
propri utenti l'utilizzo gratuito della posta elettronica in Internet. Fin
dalla nascita di V.T.T.V. nel 1994 facciamo partire un progetto di
"radio-chat" con un palinsesto che prevede la libera discussione on-line
tramite chat a una data ora e giorno della settimana su uno specifco
argomento e con un "DJ-chat" che conduce la trasmissione. Una specifica
sezione di VTTV e' dedicata agli Happening on-line, mentre una storica area
"Hacker Art" e' il luogo dove gli utenti si possono creare ed autogestire
liberamente degli spazi telematici. Quando parte, V.T.T.V. e' collegata a
circa 600 aree di conferenza (o newsgroup) nazionali ed internazionali. Nel
1995 V.T.T.V. ha un'utenza di circa 5000 persone registrate, con o senza
pseudonimo, al suo interno. Nel 1995 V.T.T.V. e' il primo luogo in Italia
dove e' possibile leggere on-line, senza esservi iscritti, i messaggi della
mailing list Nettime, di cui partecipai al meeting di fondazione a Venezia
su invito degli organizzatori. Nel marzo del 1995 parte dei contenuti della
BBS sono spostati all'interno del nascente sito web di Strano Network. Dal
1996 gli sforzi collaborativi del gruppo Strano Network si concentrano sul
nascente sito web di movimento "Isole nella Rete" (www.ecn.org), al punto da
ritenere conclusa nel 1999 l'avventura di Hacker Art BBS e Virtual Town TV.
Nel 1996, invitato alla Quadriennale al Palazzo delle Esposizioni di Roma
espongo, insieme ad altre opere, un computer collegato ad internet ad una
specifica parte del sito di Strano Network realizzata da me in quella
occasione. La Quadriennale e' uno dei primi momenti in Italia dove i
giornali approfittano per inaugurare grandi titoli del tipo "I pittori in
rete". Dal 1996, data l'onda di nascente curiosita' e mercificazione verso
l'arte in rete, decido di non esporre piu' la bbs o il sito in galleria per
evitare che l'interesse per l'oggetto sia puramente spettacolare e
radicalizzo la mia presenza nelle mostre riducendola a operazioni che
abbiano uno sbocco sociale e pratico effettivo ed immediato (che definisco
"arte come trasferimento di risorse") o che aprano una riflessione di tipo
concettuale su problematiche specifiche alla telematica.


Buon anniversario Netstrike: 1995/2000
----------------------------------------------------

Il 21 dicembre 1995, cinque anni fa, con Strano Network organizziamo il
primo netstrike nel globale. Ideato da me e Tassio di Strano Network, il
netstrike viene promosso attraverso il sito, la bbs ed ogni altro media
disponibile per protestare contro gli esperimenti nucleari del governo
francese a Mururoa. Una piu' approfondita storia dei primi netstrike
organizzati nel mondo e' reperibile nel sito www.netstrike.it e nel libro
"Netstrike, no copyright, etc.", a cura di Strano Network, AAA Edizioni,
maggio 1996 (http://www.strano.net/copydown/). Nel libro sono pubblicati
(per la prima volta in Italia) anche testi di due dei fondatori della
mailing list Nettime: P. Schultz e G. Lovink.


----------------------------------------------------------------------------
------------


Ho approfittato di questo spazio per provare ad aprire un dibattito che
faccia luce e maggiore chiarezza sulle profonde e complesse dinamiche
succedutesi nell'ultimo quarto di secolo, dalla nascita dei cosiddetti nuovi
media ad ora. Una discussione a distanza tramite contributi che provino ad
interpretare e chiarire il motivo per cui l'idea di arte in rete sia
talmente diversa a seconda del luogo e delle persone che sono deputati a
farne le presentazioni.
Saro' felice di pubblicare all'interno di Hacker Art News testi di chiunque
possa fornire notizie di carattere storico sui rapporti tra arte e reti
telematiche in Italia e all'estero, cosi' come riflessioni teoriche,
critiche e testimonianze di coloro che l'hanno vissute in prima persona o ne
hanno studiato il divenire e le trasformazioni.

Tommaso Tozzi


ENGLISH TRANSLATION


Hacker Art News - 0
-----------------------------------
ideated by Tommaso Tozzi


- Presentation

- Hacker Art BBS 1990/2000

- Netstrike 1995/2000




You have subscribed Hacker Art News.
If you receive more than one copy of this message, or if you want to be
unsubscribed from mailing list, write to
hackerart@ecn.org
If you don't speak Italian, write us and you will receive only the English
message.



Hacker Art News - presentation
--------------------------------------------------------
by Tommaso Tozzi



Hacker Art News is an on-line information bulletin on considerations,
events, practices and problematics of activist movements that in this place
are defined as art, but that in different place or time could not be
identified by this expression.
Hacker Art News is not a regular pubblication, it could assume different
appearance, be enclosed in other projects, or disappear to reappear with a
new shape.
Hacker Art News will be a consequence of my life rhythm, in a mutual
exchange with crossover, collaborations, contaminations, obstacles and
detours that everyone could start.
If you want to suggest texts (not images, sounds or others) for publishing
on Hacker Art News write to:
hackerart@ecn.org
with Subject:
"text to be publish"
Hacker Art News is sent in Italy and other countries all over the world. So,
who wants to send his/her contribution out of Italy should write the text in
Italian and in English (or only in English).



Happy anniversary Hacker Art BBS: 1990/2000
--------------------------------------------------------------------

Hacker Art News is born just in occasion of the tenth Hacker Art BBS
birthday.
Hacker Art BBS, designed and realized by me, publically was in 1 december
1990. It has been the first italian BBS (telematic system) to be pourpose to
be tought as art work (see "Arte emergente: giochi di bit, via cavo", di F.
Storai, La Nazione, cronaca di Firenze, 23-12-1990).
After many previous experiments to transfer pictures or music on network
(for example the music performances realized during the seventies by
Florence musician Pietro Grossi) and with a bit advance on "net art",
differently from what someone is ambiguosly theorizing, in Italy at least
from 1990, the art on the network was already existing and declaring itself,
with its own community place.
I theorized the "Hacker Art" definition in my booklet "Subliminal
interactive happenings", Florence, Italy, august, 1989. In 1989 I also
studied the project of the computer virus "Rebel!", that does not have any
destructive goal, but makes appear on user monitor the subliminal word
"Rebel!". The virus code (published on the anthology "Oppositions '80", by
T. Tozzi, Amen Editions, Milan, Italy, 1991) was realized by a friend of
mine, but it was never really distributed in the world. In a following issue
magazine Decoder ("Identita' e anonimazione - dagli scrittori di graffiti
alle tag digitali", Decoder, pag. 726-729, n. 9, Milan, Italy, 1993)  I
exposed the project of an atypical distributions of digital books realized
by a "benign" virus (virus that before to copy it in the user computer ask
his/her authorization).
Beetwen 1989 and 1990 I realized some actions on telematic networks as the
diffusion of an e-mail asking for subscribing a "document against
speculations". The e-mail, that I sent in the telematic network Fidonet,
inside the "Politic" forum, was censorshiped by the forum moderator with a
consequent on-line controversial (in 1992 I published as art work a
selection of the e-mails discussions exchanged on the network in relation
with these and others topics in "Interactive Telematic Conferences", the
catalogue of my personal exibition at Paolo Vitolo art gallery in Rome,
Italy).
During my personal exibition "Subliminal Hacker Processing" at Vivita art
gallery in Florence, Italy, in june 1990 I announced my intention to realize
Hacker Art BBS. In that exibition I exposed also a computer having, between
its functions, a bulletin about what was going on in the social activist
spaces in Toscany in that time (the list was realized by Omada), and a
floppy-book titled "Philosophy Disk" with my digital text "Subliminal
interactive happenings" was exposed on the gallery wall and distributed at
the hall of the gallery. In the exibition poster, between other quotations
from that book, there was the phrase ".we have to do art as the hackers do".
In 1991 I exposed Hacker Art BBS in the collective exibition "Anni 90",
curated by R. Barilli at Modern Art Gallery in Bologne. From 1991 inside
Hacker Art BBS is hosted the first italian "Cyberpunk" mailing list, of
which I am one of the promoters. In 1992 H.A.B. was exposed inside my
personal exibition at Paolo Vitolo art gallery in Rome. Always in 1992 I
described H.A.B and others italian on-line activist communities inside my
essay "Virtual Communities-Real Oppositions" in Flash Art Magazine (italian
edition), pag. 163-165, n. 167, aprile-maggio, 1992. In 1993 H.A.B. became
one of the four italian nodes (with Decoder BBS, Senza Confine BBS e Bits
Against Empire BBS) that realized "Cybernet" the first italian cyberpunk
network. In 1994 H.A.B. was the Toscan host of about ten national and
international networks (ECN, Cybernet, Peacelink, Fidonet, ecc.). Always in
1994 H.A.B. was transformed in two different BBS: "Virtual Town TV" and
"Virtual Town Mail", that I will administre with the cooperation of Strano
Network group. From latest 1994 Virtual Town TV had provided a free use of
Internet e-mail to its users.
Since Virtual Town TV birth, in 1994, we put on a project named "radio-chat"
related to an atypic form of media broadcast. It was based on free on-line
chats led every day by a different "chat-DJ" that was the "digital radio
commentator", everyone on a specific argoument and in a different hour of
the day.
A specific section of V.T.T.V. was named "Happening on-line", while another
historical area -"Hacker Art"- was the place where every users could freely
create and self-manage a telematic space of BBS.
V.T.T.V. at its very begin was linked to about 600 national and
international conference areas.
In 1995 V.T.T.V had about 5000 users registered, with or without
pseudonymous.
In 1995 V.T.T.V was the first place in Italy where it was possible to read
on-line the messages of the Nettime mailing list (of which I took part to
the fondation meeting in Venice officialy invited by the organizers), also
if the user is not subscribed to the mailing list.
In march 1995 a part of BBS sections were enclosed in the borning Strano
Network web site (
http://strano.net). From 1996 the Strano Network group
collaborative efforts were focused on borning "Isole nella Rete"
(
www.ecn.org) activist web site, so that in 1999 the Hacker Art BBS and
Virtual Town TV BBS adventures were declared finished.
In 1996, I exposed an interactive computer linked to a specific part of
Strano Network web site (that I realized for that occasion with other art
works) in the "Quadriennale di Roma" art exibition in Esposition Palace in
Rome, Italy.
It was in that period that italian newspapers begin to publish big,
ambiguous titles as "The net painters".
From 1996, because of borning wave of curiosity and business about net art,
I decided had that I no more exposed the BBS or web site in a museum or art
gallery, to avoid that the interest for the art work should be focused only
on their superficial and spectacular aspects. Consequently, I radicalized my
presence in the art exibitions, reducing it to interventations that have an
immediate and effective social and pratic consequence (I named them "art as
resource transfert") or that open a conceptual debate about particoular
problematics related to the network.


Happy anniversary Netstrike: 1995/2000
--------------------------------------------------------------------

On 21 december 1995, five years ago, we organized with Strano Network the
first global netstrike. Ideated by me and Tassio of Strano Network, the
netstrike had been promoted through web sites, BBSs and every other possible
media to protest against Mururoa nuclear experiments of the French
Government. A history of the first netstrike and of the following ones
organized in the world is now available in the netstrike web site
www.netstrike.it and in the book "Netstrike, no copyright, etc.", an
anthology by Strano Network, AAA Edition, Italy, may 1996
(
http://www.strano.net/copydown/). In that book are published (for the first
time in Italy) also texts of two of the Nettime mailing list promoters: P.
Schultz and G. Lovink.


----------------------------------------------------------------------------
------------


I took undue advantage of this space to try to open a debate to clear the
deep and complex dynamics succeeded in the last quarter of century, from the
born of the so called new media to now. A long distance e-mail debate that
tries to explain and clarify -through the different messages of the mailing
list- the reasons why the network art idea should be so different according
of the space and of the people that present it.
I should be happy to pubblish in Hacker Art News the texts of everyone that
could provide historical informations about relations between art and
networks in Italy and in the world, theoretical considerations, critics and
witnesses writed by those who have personally lived them or that have
studied their evolutions and transformations.

Tommaso Tozzi





----------------
Tommaso Tozzi
Presidente Ass. Cult. "Strano Network"
Docente di "Teoria e Metodo dei Mass Media",  Accademia di Belle Arti di
Carrara
Docente di "Teoria e Metodo della Sceneggiatura Multimediale", Master sulla
Multimedialita', Rai e Universita' di Firenze
Via XXIV Maggio 14 - 50129 - Firenze - Italy
Tel/Fax: 055-485996